رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی

رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی
رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی
رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی

یکی از مواردی که باید در مورد مراسم عروسی به آن اشاره کنیم این است که قربانی کردن متأسفانه همچنان رسمی همگی و خصوصی است. چون تكثر از توده‌های مردم به همین یسر و اشكال نمی‌توانند از آن دل بکنند. این رسم تنها به اجرای سنت‌ها و شعایر دینی نامحدود و متناهی باقی نمی‌ماند بل‌که كثرت از مردم ایثار کردن را در ‌آداب و رسوم دینی نیز به کار می‌بندند. با تمامی این حال اعمال هرگز رنگ و بوی آیینیِ قربانی کردن را نمی‌توان نادره گرفت. چون بنا به سنتی كهنه و جدید از فرآیند آن به ظاهر برای دفع شر و بلاگردانی آیینی از حریم انسان سود می‌جویند. در ادامه در مطلب مقالات برتر در مورد رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی

گروه‌هایی از مردم در جشن‌های پیوند بر خود واجب می‌دانند تا گوسفندی را زیر پای عروس ازخودگذشتگی کنند. گویا چنین رسمی در ته از آینده‌ی عروس و داماد بلاگردانی به عمل خواهد آورد. آنان شورید هبختی و بختیاری خود را در آن می‌بینند که خون كس بی‌چاره‌ای را بر زمین بریزند. قسمتی از خون گوسفند را هم به در و خرابه خانه‌ای می‌مالند که قرار است عروس‌خانم شادخواری گذران مشترک خودش را در آن آغاز کند. در نمایش‌هایی از این نوع کسی به روزگار نفسانی و روحانی وحشیگری و تمدن که او را می‌کشند، نمی‌اندیشد.

شکی نیست انسان‌ها با تماشای رفتارهایی از این دست بدون چون وچرا نسبت به قتل و اعدام آدم‌ها هم بی‌تفاوت باقی می‌مانند. چون پس از تکرار و عادت، جدای از آدم چه‌بسا مرگ و جان تلف كردن انسان‌ها نیز برایشان ارزشی نخواهد داشت.قربانی کردن گوسفند در معبرها عمومی و آن هم روبه رو چشمان بشریت که کنجکاوانه به گردش ایستاده‌اند، اتفاق می‌افتد. اما در جمع این تماشاچیان بی‌تفاوت و سهل‌انگار کودکان بچه نیز کم نیستند.

بزرگترها چنان فکر می‌کنند که کودکان بسان آنان از ملاقات چنین صحنه‌هایی لذت خواهند برد. همچنان که واکنش منفی ماجرا سیر و باطنی کودک را جایی به حساب نمی‌آورند. حتا ازخودگذشتگی کردن را فرصت و فرجه‌ای مفت می‌بینند که کودکان نیز ماجرای آن را از عنفوان تا ته به سیر بنشینند. گویا جشنی دارد برگزار می‌گردد که تکرار آن در محله و خانواده، شاید تا ماه‌ها و سال‌ها زمان ببرد.قربانی کردن گوسفند در گذرها اشتراكی و آن هم متساوی چشمان بشریت که کنجکاوانه به پیك نیك ایستاده‌اند، پیوستگی می‌افتد. اما در جمع این تماشاچیان بی‌تفاوت و سهل‌انگار کودکان اندك سال نیز کم نیستند.

رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی

جدای از مراسم عروسی در جشن‌های دیگری هم مردم از رسم ازخودگذشتگی کردن سود می‌جویند. برای نمونه کسی که اتومبیلی می‌خرد به حتم باید گوسفندی را زیر چرخ‌های آن جانبازی کند. پس ازآن ضمن رویکردی عامیانه خون گوسفند بی‌چاره را نظیر جنگجویان قرن‌های میانی به چرخ و سپر سواری می‌مالند. مردم چنان تصور می‌کنند که این خون‌ها از سواری و جان من وشما بلاگردانی به عمل خواهد آورد. در مراسم‌هایی بسان این به واقع جشنی برای خرید موتور راه می‌افتد که در فرآیند آن خون دد دیو وامانده‌‌ای را هم بر زمین می‌ریزند.

در مسلم اعتقادی گروهی مردم چنان می‌پندارند که اگر چنین رسمی پراكندگی نیفتد به حتم حادثه‌ی قلق دل تنگی برایشان پیش خواهد آمد. حتا اکثر تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاه رفته‌های کشور نیز در این خصوص چیزی کم نمی‌گذارند و اجرای آن را بی‌کم و کاست باور دارند. آنکه چنین دنیایی را برمی‌تابد، به واقع در اجتماع جمعیت پدیده‌ای غیر نهادین به حساب خواهد آمد.

مردم رسم جانبازی کردن را جدای از خرید ماشین در جشن خرید خانه و منزل ساختمان هم به اجرا می‌گذارند. ولی در سنت‌های اسلامی ارج و قرب بیش‌تری برای آن. قایل هستند. چنانکه پس از اعاده حاجی از مکه غریبه ها و خانواده‌اش هریک به سهم خود برایش گوسفندی را قربانی می‌کنند. در سال‌های اخیر این رسم را به کسانی که از تشرف کربلا برمی‌گردند نیز شمول داده‌اند. با همین عرف نه آنقدر انسانی، گوسفند را زیر پای حاجی و کربلایی می‌کشانند و سپس با ذبح آن در انظار همگانی كمونیستی جشن و سور راه می‌‌‌‌‌ اندازند.

نشانه فرهنگ: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ، پروفسور دکتر پسندیده احمدی‌‌نژاد به دانشگاه علم و صنعت باز می‌گردد. قدوم مدرس با خون یک گوسفند قربانی متبرک می‌شود.روز عید تعدادی هم در ایران چنان رسم است که تمام افرادی که از سال‌ها قبل مکه رفته‌اند و حاجی شده‌اند گوسفندی را قربانی کنند. جدای از این در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در محله‌ها راه می‌افتند تا گوسفندهای نذری مردم را از من وایشان بگیرند.

رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی

این گوسفندها پس از ذبح در شوارع عمومی، به نشانی طعام دادن عزاداران و خیرات بین مردم مورد مصرف قرار می‌گیرد. گویا می‌خواهند تقاص خون حسین را از گوسفند و گاو پس بگیرند. با این همه می‌توان چشمداشت داشت که مردم عادی و طبقه‌ی متوسط شهری نیز در رویکردی دینی و متورع جهت برآورده شدن حاجت و نیاز خویش گوسفند نذر می‌کنند. گویا نذر بهانه‌ای بیش نخواهد بود تا بلندمقام به حرمت کشتار و خون ریختن، از حریم صاحب نذر بلاگردانی به عمل آورد. چنانکه همین خونریز‌‌ی‌ها قرار است سرآخر برایش شادی و شادکامی را پذرفتاری نماید. پندار هر دو سوی این ماجرای غیر اخلاقی و ضد انسانی چه خدای متعال و یا بنده‌ی او به خونریزی و کشتار نیاز دارند و آنان تنها با کشتار حیوانات بی‌دفاع به هدف خویش دست می‌یابند.

در سال‌های اخیر با گران شدن گوشت و گوسفند، ارتزاق و خوش زیستن مردم بیش‌ از هر وقتی به سختی می‌گذرد. همچنان که مردم اشكوبه ها دامنه و حدوسط شهری پایان دایم جهت جان نثاری کردن در تنگنای مالی به سر می‌برند. چون خرید گوسفندی با قیمت یک و نیم تا دو میلیون ده قران برای همگی کاری مشکل خواهد بود. در اخلاف دسته جمعی و انفرادی از مردم به نشانی جایگزینِ گوسفند، خروسی را ایثار می‌کنند. این مطلب به یقینی عمومی بازمی‌گردد که هیچوقت و گسسته خروس را خوش‌یمن می‌دانند. چنانکه کسی به نقش مرغ در این پیشامد نمی‌اندیشد. از این‌رو همگی بنا به سنتی عتیقه پدیده‌ی شگون داشتن را با حذف مرغ و دیگر مرغان خانگی به پای خروس می‌نویسند.

.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “رسم اشتباه قربانی کردن گوسفند در شب عروسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها